WÓJT GMINY KAZANÓW Kazanów , 2013.10.25.
Znak : RGK- D-6220/2/2013.
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 71 ust.1, ust.2 pkt. 2 , art. 75 ust.1 pkt.4 , art. 80 ust.1, art.82 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U.Nr 199,poz.1227, ze zm. ,zwanej dalej ,,ustawą ooś,, ) i § 3 ust.1 pkt.5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09. Listopada 2010r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. Nr 213 poz. 1397 ze zm.) oraz art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t. j. Dz. U. z 2013r., poz.267) po rozpatrzeniu wniosku INWESTORA : PHU ,,TOMEX,, Tomasz Garbarczyk Sycyna Pn.227 , 26-700 Zwoleń w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia pn. ,, BUDOWA MAŁEJ ELEKTROWNI WODNEJ (MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14 , 871, 960 , 962 , 1060 , 1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanka w km 24+ 500 zlokalizowanym we wsi Kroczów Większy Gmina Kazanów pow. zwoleński woj. mazowieckie. ,, i przeprowadzeniu postępowania w sprawie ocen oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie ( Postanowienie Nr WOOŚ-II.4242.237.2013.MŚ z dnia 25 września 2013r.) i Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Zwoleniu (Opinia Sanitarna Nr SZN-7010.4.2013 z dn. 04 czerwca 2013r.)
orzekam:
realizację przedsięwzięcia pn. ,, Budowa Małej Elektrowni Wodnej (MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14,871,960,962,1060,1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanki w km 25+ 500 zlokalizowanym we wsi Kroczów Większy gmina Kazanów , pow. zwoleński , woj. mazowieckie i określam warunki jego realizacji:
I. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
1) prace uciążliwe akustycznie, prowadzone zarówno w fazie realizacji , jak i eksploatacji przedsięwzięcia, wykonywać wyłącznie w godz. 6.00-22.00;
2) wszelkie prace prowadzić przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego w sposób prawidłowy o małej uciążliwości akustycznej, który zapewni zabezpieczenie gruntu i wód gruntowych przed wyciekami paliw i płynów technicznych
3) przykrywać plandekami skrzynie ładunkowe samochodów transportujących sypkie materiały;
4) osłaniać przed działaniem wiatru miejsca magazynowania materiałów zawierających drobne frakcje pyłowe;
5) zorganizować zaplecze budowy na terenie zabezpieczonym przed potencjalnym zanieczyszczeniem ( w szczególności substancjami ropopochodnymi) środowiska gruntowo-wodnego: w przypadku awaryjnego wycieku substancji ropopochodnych do gruntu, zanieczyszczenie niezwłocznie usunąć i przekazać do utylizacji uprawnionemu odbiorcy;
6) teren zaplecza budowy utrzymać w należytym porządku;
7) ścieki bytowe powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia gromadzić w szczelnych zbiornikach bezodpływowych przewoźnych toalet i przekazywać systematycznie za pośrednictwem uprawnionych odbiorców do oczyszczalni ścieków;
8) powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady inne niż niebezpieczne magazynować selektywnie w wyznaczonym miejscu , a następnie przekazywać uprawnionym podmiotom do odzysku lub unieszkodliwiania;
9) masy ziemne powstałe w wyniku wykonania wykopów( jeżeli nie są zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi) magazynować w wyznaczonym do tego celu miejscu , a następnie wykorzystywać do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie , na którym zostały wydobyte lub przekazywać uprawnionym podmiotom do zagospodarowania;
10) masy ziemne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi magazynować w zamkniętych szczelnych ,pojemnikach / kontenerach zlokalizowanych w wyznaczonym miejscu: odpady przekazywać uprawnionym odbiorcom do unieszkodliwienia; miejsca magazynowania odpadów niebezpiecznych oznaczyć i zabezpieczyć przed wstępem osób nieupoważnionych i zwierząt;
11) na etapie eksploatacji odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne magazynować selektywnie wyznaczonym miejscu zabezpieczonym przed dostępem zwierząt i osób postronnych , w sposób który zabezpieczy przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego , w szczelnych zamykanych pojemnikach ( w przypadku odpadów niebezpiecznych odpornych na działanie znajdujących się w nich substancji) , a następnie przekazywać uprawnionym podmiotom w celu dostarczenia do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania;
12) drzewa znajdujące się w obrębie placu budowy , zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi;
13) w trakcie wykonywania prac należy ograniczyć do minimum mętnienie wody: prace w korycie rzeki Iłżanki przy użyciu ciężkiego sprzętu mechanicznego należy wykonać poza okresem tarła ryb ( marzec – czerwiec), tj. : w terminie od 1 lipca do końca lutego;
14) wykopy należy zabezpieczyć( poprzez ich grodzenie) przed dostaniem się do nich płazów;
15) w czasie eksploatacji elektrowni należy zachować przepływ nienaruszalny rzeki Iłżanki.
II. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji , której mowa w art.72 ust.1 ,,ustawy ooś,, ( w projekcie budowlanym ) należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1) zaprojektowanie i zastosowanie przy istniejącym jazie przepławki dla ryb: typ(rodzaj) przepławki powinien być dobrany do składu gatunkowego ichtiofauny rzeki Iłżanki.
III. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie stwierdza się konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji , o których mowa w art. 72 ust.1 ustawy ooś.
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Przedmiotowe przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko , o których mowa w art. 59 ust.1 pkt.2 ustawy
ooś oraz w § 3 ust.1 pkt.5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
( Dz. U. Nr 213 , poz.1397 , ze zm.) , tj. elektrownie wodne.
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie Małej Elektrowni Wodnej (MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanki w km 24+ 500 , na działkach o nr Ew. 779/14 , 871,960,962,1060,1063 i 1090 w miejscowości Kroczów Większy gmina Kazanów.
Projektowana moc elektrowni wodnej wynosić będzie do 50kW.
Obecnie, w miejscu planowanej budowy zespołu hydrotechnicznego , na działkach o nr Ew. 1060,1063 i 1090 znajduje się stopień piętrzący wodę o wysokości piętrzenia do 2,1 m w postaci jazu przegradzającego koryto rzeki Iłżanki w km 24+500.
Jaz posiada przyczółki i ponur murowane, wzmocnione wykładziną betonową , pozostałe części jazu są drewniane. Most wykonany jest w konstrukcji drewnianej.
W sąsiedztwie miejsca inwestycji znajdują się wody płynące , obszary zabudowane , użytki rolne , tereny zadrzewione i zakrzewione. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się na działce przeznaczonej pod inwestycję o nr Ew. 962 , w odległości około 40m od urządzenia piętrzącego.
Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje wykonanie:
- przebudowy istniejących zastawek ;
- żelbetowej komory śruby Archimedesa;
- żelbetowego kanału napływowego;
- przyłącza elektroenergetycznego;
- montażu kraty stalowej;
- montażu zastawki turbiny Archimedesa;
- montażu zastawki w kanale napływowym;
- montażu śruby Archimedesa;
- pomieszczenia technicznego MEW;
- montażu przekładni , generatora, urządzeń elektrycznych i automatyki;
- umocnienia brzegów i dna rzeki;
- przyłącza energetycznego;
- przepławki.
Pomieszczenie techniczne MEW stanowić będzie wydzielony budynek przeznaczony dla osób z obsługi dochodzącej. W pomieszczeniu tym znajdować się będą szafy sterownicze, generator i przekładnia.
Kanał napływowy służący do doprowadzenia wody do turbiny będzie wykonany w konstrukcji żelbetowej jako kanał otwarty. W czasie normalnej eksploatacji będzie wypełniony wodą. Koryto pod śrubę turbiny Archimedesa będzie korytem żelbetowym z dnem wyprofilowanym , ze spadkiem kierunku wody dolnej i stanowić będzie konstrukcję utrzymującą śrubę Archimedesa w odpowiednim położeniu.
W czasie normalnej eksploatacji będzie wypełnione wodą . Adaptacja jazu na
potrzeby energetyki odnawialnej polegała będzie na wykonaniu prac związanych
z realizacją systemu sterowania automatycznego oraz systemu pomiarowego. Ponadto
w ramach realizacji inwestycji planowana jest budowa przyłącza energetycznego.
Wymagane będzie przeprowadzenie prac w korycie rzeki tj. umocnienie dna i skarp na
stanowisku dolnym i górnym.
Do produkcji energii wykorzystana będzie wolnoobrotowa turbina Archimedesa ( ślimakowa) to turbina wodna niskich spadów. Turbina Archimedesa , ze względu na swoją konstrukcję i bardzo małe obroty wirnika ( poniżej 30 obrotów na minutę) jest przyjazna dla fauny rzecznej i określona jest jako turbina ,,fishfriendly,,.
Szacuje się , że produkcja energii elektrycznej wynosić będzie około 233 MWh .
Podczas realizacji przedsięwzięcia będzie występować okresowa uciążliwość w zakresie emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery spowodowanymi ruchem środków transportu oraz pracą sprzętu . Zobowiązuje się Inwestora do zminimalizowania tych oddziaływań. Biorąc pod uwagę charakter i zakres planowanego przedsięwzięcia stwierdzić należy ,że zarówno podczas realizacji, jak i eksploatacji przedmiotowej inwestycji dopuszczone poziomy hałasu w środowisku będą zachowane.
Oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne mogą dotyczyć możliwości jego zanieczyszczenia w wyniku incydentalnych zdarzeń wynikających z awarii sprzętu budowlanego(wycieki paliw i olejów) . Zobowiązuje się Inwestora do zminimalizowania zanieczyszczeń poprzez użycie sprawnego technicznie sprzętu oraz zorganizowanie zaplecza budowy.
Zobowiązuje się Inwestora do selektywnego magazynowania powstających na etapie realizacji przedsięwzięcia odpadów w wyznaczonym miejscu , w sposób który zabezpieczy przed pyleniem, rozwiewaniem odpadów oraz zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego , a następnie odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom do odzysku lub unieszkodliwienia.
W trakcie eksploatacji małej elektrowni wodnej zakłada się następujące warunki jej pracy.
- przy przepływach niskich priorytetem będzie pobór wody na potrzeby zachowania
przepływu nienaruszalnego ( biologicznego) w cieku na całej długości
oddziaływania małej elektrowni wodnej i związanych z nią urządzeń , pozostała
nadwyżka wody kierowana będzie na turbinę; zakładając , że odpowiedni przepływ
przez przepławkę będzie uwzględniony w przepływie nienaruszalnym,
- przy przepływach z zakresu średnich i wysokich priorytetem będzie pobór wody
( do około 2 m 3 /s) na potrzeby produkcji energii elektrycznej z jednoczesnym
utrzymaniem co najmniej przepływu nienaruszalnego , nadwyżki pozostałej wody
przelewać się będą nad zamknięciami jazu,
- przy przepływach powodziowych priorytetem będzie bezpieczeństwo osób
obsługujących i zamieszkujących tereny przyległe: całość wody przepływała będzie
przez jaz przy otwartych wszystkich zamknięciach; osoba nadzorująca elektrownię
będzie zobowiązana do śledzenia aktualnych meldunków hydrologicznych dla
województwa mazowieckiego, w przypadku przewidywanych wysokich stanów
będzie zobowiązana podjąć natychmiastowe działania zapobiegające
zniszczeń. 4
Przedsięwzięcie realizowane będzie na obszarze jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) o nazwie ,, Iłżanka od Modrzejowianki do ujścia,, -PLRW2000192369 . Wymieniona JCWP zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami dorzecza Wisły ustanowionego uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011r. (M.P. z 2011r. Nr 49 , poz. 549( otrzymała status wód naturalnych w obszarze dorzecza Wisły. Rzeka została zakwalifikowana do rzek nizinnych piaszczysto-gliniastych(19). Jej stan oceniono jako dobry. Na przedmiotowym odcinku nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. dobrego stanu wód.
Ocena stanu poszczególnych elementów , wg danych Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, dla ww. JCWP przedstawiają się następująco:
- elementy biologiczne – klasa III – stan umiarkowany;
- elementy fizykochemiczne – klasa II – stan dobry;
- elementy hydromorfologiczne – klasa II – stan dobry.
W celu zminimalizowania negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze rzeki Iłżanki wraz z występującą w niej ichtiofauną nałożono na Inwestora warunek zaprojektowania i wykonania przepławki dla ryb. W celu ochrony gatunków ichtiofauny należy ograniczyć prowadzenie prac budowlanych przy użyciu ciężkiego sprzętu mechanicznego w korycie rzeki Iłżanki w okresach tarła ryb ( marzec czerwiec), tj. w terminie od 1 lipca do końca lutego. Prace budowlane zostaną tak prowadzone aby nie dopuścić do zniszczenia drzew w obrębie placu budowy. Miejsca wykopów zostaną zabezpieczone (ogrodzone) przed penetracją płazów i innych drobnych zwierząt
2. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii:
MEW nie będzie zaliczać się do zakładów o zwiększonym ryzyku lub zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 31.01.2006r. ( Dz. U. Nr 30 , poz. 208).
3. Oddziaływanie transgraniczne:
Przedsięwzięcie , z uwago na jego realizację i ograniczony zakres oddziaływania na środowisko, wobec zastosowanych rozwiązań , nie będzie wywoływać oddziaływań rts granicznych.
4. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji , ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych , zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich;
a) oddziaływanie na zdrowie ludzi
W przypadku realizacji inwestycji nie przewiduje się negatywnych oddziaływań
związanych eksploatacją instalacji poza terenem , do którego Inwestor posiada tytuł
prawny.
W bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej MEW zlokalizowane są tereny
o charakterze rolnym. Najbliższe budynki mieszkalne i gospodarcze miejscowości
Kroczów Większy zlokalizowane są w następującej odległości od
inwestycji tj.: ok. 50 m w kierunku południowym , ok. 200m w kierunku północnym ,
260 m na północny zachód , ok. 830 m na wschód.
b) oddziaływanie na obszary chronione i obszary Natura 2000
Projektowane przedsięwzięcie nie sąsiaduje bezpośrednio z żadnym obszarem
chronionym i obszarami Natura 2000
Na etapie realizacji jak i na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie istotnie
oddziaływać na środowisko oraz na obszary prawnie chronione , uwzględniając
tym najbliżej zlokalizowane obszary Natura 2000.
IV. Charakterystyka całego przedsięwzięcia oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia wraz z aneksem do raportu ooś i koncepcją przepławki stanowią załączniki do niniejszej decyzji.
Raport opracowany przez INSTYTUT OZE Sp. z o.o. ul. Staszica 1/115 , 25-008 Kielce
Uzasadnienie
W dniu 16 kwietnia 2013 roku wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie ,,Małej Elektrowni Wodnej (MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14,871.960.962,1060,1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanka w km 24+ 500 zlokalizowanym we wsi. Kroczów Większy gmina Kazanów, powiat zwoleński , woj. mazowieckie,,.
Wszczynając wyżej wymienione postępowanie organ właściwy do wydania decyzji pismem z dnia 2013-05-25 znak : RGK- II. 6220/1/2013 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora w Zwoleniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie w wydanym postanowieniu znak : WOOŚ-II.4240.752.2013.JC z dnia 03 czerwca 2013r. wyraził opinię , że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Małej Elektrowni Wodnej (MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14 ,871,960,962,1060,1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanki w km 24m +500 zlokalizowanym w miejscowości Kroczów Większy , istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zwoleniu w Opinii Sanitarnej znak : SZN-7010.4.2013 z dnia 04 czerwca 2013r. stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. ,,Mała Elektrownia Wodna )MEW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14,871,960,962,1060,1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanki w km 24+500 zlokalizowanym we wsi Kroczów Większy gm. Kazanów, pow. zwoleński,,.
Biorąc powyższe pod uwagę Wójt Gminy Kazanów wydał postanowienie znak : RGK- II.P- 6220/1 /2013 z dnia 2013-06-14 w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Inwestor spełnił obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska i w dniu 03 lipca 2013r. przedłożył wymagany Raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie Małej Elektrowni Wodnej (MEW) w raz z infrastrukturą
towarzyszącą na działkach o nr Ew. 779/14,871,960,962,1060,1063 i 1090 przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanka w km 24 +500 zlokalizowanym we wsi Kroczów Większy gm. Kazanów pow. zwoleński , woj. mazowieckie.
Opracowany raport przedłożony został do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego .
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zwoleniu w wydanej opinii sanitarnej znak: SZN.7011.1.2013 z dnia 30 lipca 2013r. pozytywnie zaopiniował realizację przedmiotowego przedsięwzięcia . Inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko i zdrowie ludzi i będzie proekologiczne. Efektem ekologicznym przedsięwzięcia będzie produkcja zielonej energii ze źródła odnawialnego.
W wyniku funkcjonowania inwestycji zostanie osiągnięty efekt w postaci ochrony środowiska polegający na ograniczeniu emisji do powietrza zanieczyszczeń powstałych z konwencjonalnych źródeł energii.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2013r. znak : WOOŚ.II.4242.237.2013.MŚ wzywa do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie dotyczącym : oddziaływania na wody powierzchniowe i podziemne, ochrony przyrody i w zakresie ogólnym .
Wnioskodawca przedłożył niezbędne uzupełnienia w formie aneksu do raportu, które przesłane zostały do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie w wydanym postanowieniu z dnia 25 września 2013r, znak: WOOŚ-II.4242.237.2013.MŚ uzgodnił realizacje przedsięwzięcia i określił warunki jego realizacji, które zawarte są w orzeczeniu niniejszej decyzji
Ustalenia zawarte w raporcie są następujące:
a) Przedsięwzięcie polega na budowie Małej Elektrowni Wodnej (MEW) wraz infrastrukturą towarzyszącą przy istniejącym jazie piętrzącym wody rzeki Iłżanka w km 24 + 500 , na działkach o nr Ew. 779/14,871,960,962,1060,1063 i 1090 w miejscowości Kroczów Większy , gmina Kazanów.
b) W okresie budowy przewiduje się występowanie ograniczonych emisji zanieczyszczeń do powietrza ( np. emisja spalin) i hałasu , których źródłem będą maszyny budowlane i środki transportu wykorzystywane przy pracach budowlanych- oddziaływanie na tym etapie uznano za krótkotrwałe i odwracalne , etap ten nie spowoduje trwałych , negatywnych zmian w środowisku;
c) Planowana inwestycja będzie źródłem powstawania hałasu. Oddziaływanie inwestycji na klimat akustyczny nie będzie wykraczało poza teren działki na której jest projektowana , nie będzie stwarzała zagrożenia przekroczenia dopuszczalnych standardów określonych przepisami ochrony środowiska na terenach chronionych.
Z przeprowadzonych obliczeń wynika , że w fazie eksploatacji w porze dziennej i w porze nocnej inwestycja nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego do środowiska na terenach chronionych ( najbliżej zlokalizowanej zabudowy );
d) W trakcie eksploatacji będą wytwarzane odpady , sposób i miejsce magazynowania tych odpadów nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko. Odpady te będą odbierane przez podmioty, które posiadają wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadów.
e) Eksploatacja inwestycji nie będzie powodować innych istotnych emisji do środowiska tj. ponadnormatywnego hałasu na terenach chronionych, emisji zanieczyszczeń do powietrza , do wód powierzchniowych i podziemnych , emisji do gruntów;
f) Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami podlegającymi ochronie na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody ( Dz. U. z 2013r. ,poz. 627 ze zm.) Po przeanalizowaniu przedstawionego raportu oddziaływania na środowisko stwierdza się , iż realizacja przedmiotowej inwestycji poza obszarami objętymi ochroną przy zachowaniu nałożonych warunków nie wpłynie w sposób znaczący na spójność i integralność Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 , a także nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na elementy przyrodnicze środowiska- gatunki zwierząt, roślin i siedliska przyrodnicze.
Wnioskowane przedsięwzięcie nie przyczyni się do pogorszenia aktualnego stanu środowiska JCWP ,, Iłżanka od Modrzewianki do ujścia,,.
Związane jest to z odwracalnym i lokalnym zasięgiem oddziaływania etapu realizacji inwestycji oraz charakterem pracy wnioskowanej MEW , która nie przewiduje zmian w wysokości aktualnie realizowanym piętrzeniu – głównego negatywnie oddziaływującego elementu związanego z realizacją przedsięwzięć o charakterze hydroenergetycznym . Ramy czasowe inwestycji mają zamknąć się w około 20 tygodniach.
Inwestycja zarówno na etapie realizacji , jak i eksploatacji przedsięwzięcia , nie spowoduje pogorszenia stanu wód powierzchniowych i podziemnych, jak również nie spowoduje nieosiągnięcia celów środowiskowych założonych w Planie Gospodarowania Wodami Dorzecza Wisły.
Na etapie realizacji inwestycji nie przewiduje się wystąpienia znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne.
Eksploatacja przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę i charakter , nie spowoduje przekroczenia obowiązujących standardów jakości środowiska.
Biorąc pod uwagę brak negatywnego oddziaływania na środowisko, brak ponadnormatywnych emisji hałasu pochodzącego z planowanego przedsięwzięcia , a także braku oddziaływania na zdrowie ludzi , rośliny ,zwierzęta, wody powierzchniowe i podziemne oraz na przyrodę ( w tym na obszary podlegające ochronie w ramach sieci NATURA 2000) , nie występują przeciwwskazania dla wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, umożliwiającej uzyskanie pozwolenia na budowę dla przedmiotowej inwestycji.
Prowadząc postępowanie nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji , o których mowa w art. 72 ust.1 ustawy ooś.
Mając na względzie stan faktyczny oraz prawny , uwzględniając materiał dowodowy zebrany w przeprowadzonym postępowaniu orzeczono jak w sentencji decyzji.
Od decyzji niniejszej służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu ul. Żeromskiego 53 za pośrednictwem Wójta Gminy Kazanów w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Wójt Gminy
Marian Karolik
Otrzymują :
1. PHU ,,TOMEX,, Tomasz Garbarczyk Sycyna Pn. 227 , 26-700 Zwoleń.
2. Pełnomocnik Maciej Kowalik Instytut OZE Sp. z o.o. ul. Staszica 1/115 , 25-008 Kielce
3. Pan Marian Bronisz zam. Kroczów Większy 93 , 26-713 Kazanów.
4. Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę Zwoleńskiego ul. Wł. Jagiełły 4 , 26-700 Zwoleń.
5. Gmina Kazanów Pl. Partyzantów 28 , 26-713 Kazanów.
6. Współwłaściciele: Ilona Baranowska , Kamil Baranowski , Dariusz Baranowski i Maria Cheda zam. ul. Pl. Partyzantów 25 , 26-713 Kazanów.
7. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie Wydział Spraw Terenowych II w Radomiu ul. 25 Czerwca 68 , 26-600 Radom.
8. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny ul. Bogusza 37, 26-700 Zwoleń
9. Pan Jan Pastuszka Sołtys Wsi zam. Kroczów Większy 78 , 26-713 Kazanów.
10. Tablica ogłoszeń w Urzędzie Gminy Kazanów.
11. A/a.
załączniki:
raport_oos.pdfaneks_do_raportu.pdf
zalacznik_nr_4_mapa_ewidencyjna_z_zaznaczonym_obszarem_oddzialywania.pdf
zalacznik_nr_6_schemat_projektowanej_inwestycji_wraz_z_koncepcja_zagospodarowania_terenu.pdf
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Katarzyna Zdrzalik
- Data udostępnienia w BIP: 2013-11-04 12:58:13
- Informacja zaktualizowana przez: Katarzyna Zdrzalik
- Data ostatniej aktualizacji: 2013-11-05 09:06:59
- Liczba odsłon: 3163
- Historia dokumentu: